Het gebouw op de Hoogstraat, het huis van huisschilder Domien, Jozef Van Gyseghem en Philomena Paelinck, waar decennia geleden ‘Van Gyseghem Estaminet’ op prijkte, werd eerst omgevormd tot verfwinkel en later tot muziekwinkel ‘De Troubadour’.
Hun zoon, Karel werd er geboren op 19 november 1920.
Karel Van Gyseghem, die door het leven ging als Guido Karels, was niet voorbestemd om zijn vader als huisschilder op te volgen. Hij was muzikant in hart en nieren. Hij was één van de eersten van zijn generatie uit deze streek die conservatorium volgde (toen nog in het Frans) en geen echte ‘stiel’ leerde wat toen niet evident was.
Hij gaf een aantal jaren muziekles in het College te Denderleeuw en in de ‘Huishoudschool’ in Haaltert. Ook gaf hij privéles aan huis, maar toen de aanvragen voor dergelijk onderricht bleven stijgen, was het eenvoudiger de lessen aan huis te geven.
Karel begreep als geen ander wat vele jonge mensen op gebied van muziek wilden: geen saaie notenleer en pas later een instrument kiezen, maar onmiddellijk, zelfs na de eerste les al zelf iets kunnen spelen. Zo hebben er enorm veel jonge mensen gitaar leren spelen die dan later zelf groepjes hebben opgericht. Ook zijn vrouw, Agnes Beeckman, was actief in de muziekwereld, zij gaf pianoles. Regelmatig repeteerden orkestjes er onder het goedkeurend oog van Karel.
Om op deze manier muziek te kunnen aanleren begonnen zij les te geven met een toen heel vernieuwende Amerikaanse methode die door de kandidaat muzikanten erg gesmaakt werd. De eigentijdse songs werden vrij vlug gespeeld en begeleid, dat was natuurlijk super en gaf veel moed om verder te doen. De directe resultaten waren hoorbaar!
Naast zijn lesgeven was hij eveneens de stimulerende kracht als muziekmeester-dirigent van de Haaltertse fanfare ‘De jonge kunstminnaars’ en stichtte hij zijn cabaretgezelschap ‘De Troubadourgezellen’.
De fanfare, gesticht in 1875, groeide onder zijn leiding gestaag na WO II. In de jaren 70 kwam er eveneens een Majorettenkorps. Beide gezelschappen gingen ter ziele in 1980.
Heel wat energie stak hij samen met zijn vrouw in de ontplooiing van ‘De Troubadourgezellen’. Dit ensemble, gaf honderden voorstellingen in het Vlaamse land tussen 1945 en 1955 en maakte gebruik van de elektrische versterkte instrumenten, een nieuwigheid voor die periode.
Karel was ook ‘toondichter/componist’ en heeft honderden liedjes bij Sabam laten optekenen onder zijn pseudoniem Guido Karels.
Partituur: Ik denk nog vaak aan jou (Verzameling Geert Dobbelaere)